چیلر
دستگاهی است که حرارت را از مایع (معمولاً آب) بر اساس سیکل تبرید تراکم
بخار و یا جذبی میزداید. این مایع میتواند برای خنک کاری هوا و یا
دستگاهها استفاده شود که معمولاً به صورت سیکل و درون یک مبدل حرارتی
جریان دارد. به عنوان یک محصول جانبی مهم، حرارتی که از مایع جذب شده یا
باید به محیط خارج دفع شود یا برای کاراییهای بالاتر برای مقاصد گرمایی
استفاده شود. نگرانیهایی در مورد طراحی و انتخاب چیلرها وجود دارد. این
نگرانیها شامل، کارایی، بازده، تعمیر و نگهداری، آسیب پذیریهای محیطی
است.
مختصر که چیلر
به دستگاهی گفته میشود که ایجاد برودت مینماید. اساس کار کلیه چیلرها بر
مبنای تبخیر سیالی میباشد که آن را سرد مینامند.
چیلرها از
مهمترین تجهیزات تولید برودت در ساختمانهای بزرگ محسوب میشوند و شناخت
صحیح از این ماشینها، عامل اساسی در انتخاب تجهیزات و بهینه سازی مصرف
انرژی در ساختمان میباشد. در این مقاله ابتدا چیلرهای مایع معرفی گشته است
و برخی از مزایا و مشکلات آنها از قبیل آلایندگی، مصرف انرژی، راندمان،
فضای مورد نیاز، تجهیزات جانبی مورد نیاز و … ذکر گردیده است. در نهایت
برای یک ساختمان با بار برودتی حدود 1000 تن تبرید، 4 نوع چیلر سانتریفیوژ
دور ثابت، دور متغیر، پیچی و جذبی شعله مستقیم دو اثره انتخاب گشته است و
اقدام به طراحی سیستم سرمایشی ساختمان براساس هر نوع چیلر گشته است و پس از
ریزمتره هر سیستم به تفکیک، به مقایسه فنی و اقتصادی و تحلیل انرژی این
انتخابها پرداخته شده است. البته مقایسه بین این سیستمها تنها در حالتی
که امکان استفاده از تمامی آنها امکان پذیر باشد، صورت گرفته
است.
مقدمه
مقایسه میزان مصرف انرژی بین ساختمانهای کشور با
مقدار متناظر آن در کشورهای توسعه یافته، گویای فاصله زیاد این دو مقدار
است که این تفاوت، تجدید نظر اصولی در سیاستهای مصرف انرژی در بخش ساختمان
را ضروری میسازد. توجه به عوامل گوناگونی که در میزان مصرف انرژی گرمایشی
وسرمایشی ساختمان نقش دارند، در ارائه راهکارهای صرفهجویی در بخش
ساختمان و کاهش مصرف انرژی در بخش خانگی، تاثیر فراوانی
میگذارد.
بررسیهای صورت گرفته در کشور بیانگر این واقعیت
میباشد که بخش خانگی با مصرف بیش از 40% از کل انرژی مصرفی کشور، بالاترین
سهم را در میان سایر بخشهای اقتصادی به خود اختصاص داده، که از این میان
بیشترین میزان مصرف مربوط به گاز طبیعی و بیشترین ارزش انرژی مصرفی مربوط
به نفت سفید بوده است. شرایط اقلیمی و آب و هوایی، معماری ساختمان، مصالح
ساختمان، راندمان سیستمهای گرمایشی و سرمایشی، انتخاب صحیح تجهیزات و
همچنین کنترل سیستمهای تهویه مطبوع از عوامل موثر در میزان مصرف انرژی در
ساختمان محسوب میشوند. بررسی چیلر
تراکمی و چیلر
جذبی از دیدگاه انرژی همواره مورد علاقه مهندسین و دست
اندرکاران صنعت ساختمان بوده است. میلانی و همکاران در تحقیقی که انجام
دادند، به این نتیجه رسیدن که چیلر
جذبی را تنها در مواقعی باید به کاربرد که منابع رایگان انرژی
مانند خورشید و زمین گرمایی در دسترس باشد. نوروزی روی راندمان چیلر
جذبی تک اثره کار کرد و تاثیر دماهای اجزای سیکل بر روی راندمان
را نشان داد. عابدی و همکاران به مقایسه فنی و اقتصادی چیلر
تراکمی پیچی و جذبی تک اثره پرداختند و میزان انرژی مصرفی، فضای
مورد نیاز و هزینههای اولیه و راهبری آنها را مورد مطالعه قرار
دادند.
متاسفانه تاکنون پژوهشی در مورد چیلرهای تراکمی سانتریفیوژ
و مطالعه مزایا و معایب آنها نسبت به سایر دستگاهها نشده است. در این
مقاله یک ساختمان مسکونی با بار برودتی 1000 تن تبرید در تهران مورد مطالعه
قرار داده شد. چهار نوع چیلر
تراکمی سانتریفیوژ دور ثابت و دور متغیر، جذبی شعله مستقیم و
پیچی برای تامین بار برودتی ساختمان در نظر گرفته شد و سیستم سرمایش بر
مبنای این 4 نوع چیلر، طراحی شد. میزان مصارف انرژی هر سیستم، هزینههای
مصارف انرژی هر سیستم، هزینه خرید و نصب تجهیزات محاسبه شد و مورد مقایسه
قرار گرفت. لازم بذکر است که در این ساختمان، امکان طراحی سیستم سرمایشی
ساختمان براساس تمامی 4 نوع چیلر برای تامین بار برودتی امکان پذیر بوده
است.
انواع
چیلرها
چیلرها به دو دسته چیلر
تراکمی و چیلر
جذبی تقسیم میشوند.
شکل دیگر تقسیم بندی چیلرها بر
اساس شکل خنک شدن ماده مبرد است که به سه دسته آب خنک،هوا خنک و تبخیری
تقسیم بندی میشوند.
چیلر
تراکمی با استفاده از انرژی الکتریکی و چیلر
جذبی با استفاده از انرژی حرارتی باعث ایجاد برودت و سرما
میشوند.
در چیلر
تراکمی گاز ابتدا توسط کمپرسور، متراکم میگردد. این گاز سپس به
کندانسور وارد شده توسط آب یا هوای محیط، خنک شده و به مایع تبدیل میگردد
این مایع با عبور از شیر انبساط یا لوله موئین وارد خنککننده (اواپراتور)
میشود که در فشار کمتری قرار دارداین کاهش فشار باعث تبخیر مایع گردیده و
در نتیجه مایع سردکننده با گرفتن حرارت نهان تبخیر خود از محیط خنککننده،
باعث ایجاد برودت در موادی که با قسمت خنککننده در ارتباطند میگردد. سپس
گاز ناشی از تبخیر، به کمپرسور منتقل میشود.
با عبور بخار با
سرعت در یک مسیر هوای کندانسور مکیده میشود. خلاء در کندانسور به علت
تبدیل بخار به آب و اختلاف حجم بین بخار و آب ایجاد میگردد.
در
سیستم های جذبی از کمپرسور گرمایی (شامل ژنراتور، ابزربر، پمپ و مبدل
حرارتی) برای جوشش مبرد در محوطهای از محلول لیتیم بروماید و فشرده سازی
بخار مبرد در فشار بالا استفاده میشود. افزایش فشار مبرد، دمای تراکم را
نیز افزایش میدهد و این یعنی بخار مبرد در دما و فشار بالاتر به مایع
تبدیل میشود. از آنجایی که دمای تراکم بیشتر از دمای محیط است، حرارت از
کندانسور به محیط منتقل میشود. مایع فشار بالا پس از عبور از یک دریچه
فشارش تقلیل مییابد و با ادامه روند کاهش فشار نقطه جوش پایین میآید. سپس
این مایع فشار پایین وارد اواپراتور شده و میجوشد. از آن جا که دمای جوش
اکنون پایینتر از دمای هوا است، حرارت از هوا به مبرد منتقل شده و مبرد
میجوشد و خود هوا خنک میشود.
بخار مبرد دوباره وارد ابزربر شده و
در آن جا توسط لیتیم بروماید حرارتش گرفته و کندانس میگردد. لیتیم
بروماید با جذب حرارت رقیق شده و به ژنراتور پمپ میشود؛ از آن جایی که این
محلول نمیجوشد با افزودن حرارت، بخشی از محلول بخار شده و به راحتی از آن
جدا شده و لیتیم بروماید خالص مجدد وارد ابزربر میشود و این روند همواره
تکرار میگردد.
از مزایای چیلر جذبی نسبت به
چیلر تراکمی میتوان به موارد ذیل اشاره
کرد
با عبور بخار با سرعت در یک مسیر هوای کندانسور مکیده
میشود. خلاء در کندانسور به علت تبدیل بخار به اب و اختلاف حجم بین بخار و
آب ایجاد میگردد که این سیر که آغاز آن با کمپرسور است با مصرف بالای
انرژی صورت میپذیرد و اشکالات فوق بر آن مترتب
است.
چیلرهای
تراکمی
چیلر
تراکمی از چهار قسمت اواپراتور، کمپرسور، کندانسور و شیر انبساط
تشکیل شدهاست.
مبرد در اواپراتور در حالت مایع اشباع یا نزدیک
به مایع اشباع در فشار و دمای پایین وارد اواپراتور میگردد و با گرفتن
گرما از آب (سیال ناقل) یا هوا به بخار در همان فشار پایین تبدیل میگردد.
برای اینکه بخار ایجاد شده مجدداً به مایع اولیه برگردد (مایع اشباع به
مایعی گفته میشود که تحت یک فشار معین به بخار تبدیل میگردد) میبایست
گرمای جذب شده از مبرد جدا شود.
محیط هایی که در مجاورت دستگاه
میباشد هوای اتمسفر (کندانسور هوایی ) یا هوای مرطوب ایجاد شده توسط برج
خنک کننده میباشد.
لذا گرمای جذب شده توسط مبرد میبایست به محیط
های مذکور منتقل گردد. اساس کار سیستمهای ضربهای یا تراکمی و جذبی ایجاد
شرایطی است که در آن شرایط امکان انتقال حرارت به محیط اطراف ایجاد
شود.
در سیستمهای ضربهای مکمل کمپرسور فشار سیال ، به اندازهای
که دمای مبرد حداقل 15 الی 20 درجه سانتیگراد بالاتر از دمای خشک محیط
افزایش مییابد.
کمپرسورهایی که در چیلر
تراکمی بکار برده میشوند به پنج گروه تقسیم
میگردند.
اصول کارکرد کمپرسورهای ردیف 1 الی 4 ( جابجایی مثبت)
با کمپرسورهای سانتریفوژ (کمپرسورهای دینامیکی) تفاوت قابل ملاحظهای
دارند. در کمپرسورهای جابجایی مثبت، حجم معینی از گاز توسط پیستون، مارپیچ،
حلزون و یا چرخش دائماً کم میشود. و با کاهش حجم گاز، فشار بخار افزایش
مییابد.
در حالیکه در کمپرسورهای سانتریفیوژ، گاز به دلیل شتاب
گرفتن توسط پروانه دوار متراکم میشود و با کاهش سرعت در یک دیفیوزر، فشار
افزایش مییابد. کمپرسورهای سانتیفیوژ در ظرفیتهای بسیار بالا کاربرد
دارد.
از نظر نحوه ارتباط محفظه کمپرسور و موتور
الکتریکی نیز کمپرسورها به سه دسته تقسیم
میگردند.
در
کمپرسورهای بسته موتور الکتریکی و محفظه کمپرسور در یک پوسته نصب شدهاند و
در صورت خرابی کمپرسور و یا الکتروموتور قابل تعمیر نمیباشند لذا در
ظرفیتهای کوچک ساخته میشوند.
در کمپرسورهای نیمه بسته موتور و
الکتروموتور در یک پوسته دو قسمتی قرار دارند. بهعبارت دیگر قسمت موتور و
کمپرسور کاملاً مشخص میباشد ظرفیت اینگونه کمپرسورها معمولاً متوسط بوده و
از ظرفیت کمپرسورهای بسته بیشتر میباشد.
در کمپرسورهای باز
محفظه کمپرسور و الکتروموتور جدا از یکدیگر میباشند و توسط کوپلینگ به یک
دیگر متصل میگردند. این کمپرسورها در ظرفیتهای بالا ساخته
میگردند.کنترل کنندههای فشار در چیلر
تراکمی
کنترل فشار بالا و
پایین
این وسیله جهت کنترل کردن فشار
دستگاه میباشد، دو لوله موئین در این کنترل وجود دارد که لوله LP را به
قسمت مکش کمپرسور متصل کرده و لوله HP را به قسمت فشار بالا.
در
سیستم چیلر کمپرسور باید با فشار مکش و دهش معینی کار کند. هرگاه از این
فشار کمتر یا بیشتر شود این کنترل عمل کرده و دستگاه را خاموش میکند.
کنترل فشار بالا و پایین قابل تنظیم میباشد.
در چیلر
تراکمی با کندانسور آبی معمولاً فشار پایین را روی 30 psi و
فشار بالا را روی psi 220 و با کندانسور هوایی فشار پایین را روی 40 و فشار
بالا را روی 250 psi میتوان تنظیم کرد.
اگر کمپرسور بر اثر فشار
بالا قطع شود باید از سیستم رفع عیب شده و کلید ریست را فشار دهیم ولی اگر
بر اثر فشار پایین قطع شود دوباره بر اثر افزایش گاز دستگاه روشن
میشود.
کنترل
فشار روغن
این وسیله جهت کنترل کردن مداوم
فشار روغن کمپرسور میباشد. اگر در کمپرسور فشار روغن نباشد باعث صدمه
دیدن آن میشود. کنترل روغن دارای دو لوله موئین میباشد که یکی از آنها
به قسمت ساکشن (مکش) کمپرسور و دیگری به قسمت فشار روغن کمپرسور متصل
میشود. بین فشار مکش کمپرسور و فشار روغن باید حداقل 10 psi فشار باشد در
غیر این صورت کنترل روغن فرمان قطع میدهد. هنگامی که کنترل روغن احساس کند
که فشار زیر 10 psi است یک هیتر درداخل کنترل روغن شروع به گرم شدن میشود
و پس از تقریباً 90 ثانیه حرارت هیتر باعث قطع شدن جریان شده و کمپرسور
خاموش میشود.
ساختمان چیلر
تراکمی
الکتروموتور: میل لنگ کمپرسور را
به حرکت در میآورد حرکت دورانی میل لنگ باعث حرکت رفت وبرگشت پیستون در
داخل سیلندر میگردد در نتیجه گاز مبرد در کمپرسور متراکم
میشود.
کوپلینگ: جفت کننده محور الکترو موتور با محور
میل لنگ کمپرسور است.
کمپرسور: گاز خروجی از اواپراتور
را متراکم کرده وارد کندانسور میکند.
لوله رانش: گاز
خروجی از کمپرسور را به کندانسور هدایت
میکند.
کندانسور: کندانسور این چیلر از نوع پوسته و
لوله است در داخل پوسته گازمبرد و در داخل لولهها آب خنک جریان دارد. گاز
داغ و متراکم توسط لوله وارد پوسته کندانسور میشود. به علت تماس با
لولههای مسی حاوی آب خنک، خنک شده به مایع تبدیل میشود و از پایین از
طریق لوله خارج میشود. آب جریانی از طریق لوله وارد کندانسور شده واز طریق
لوله خارج میشود. آب خروجی از کندانسور به برج خنک کن هدایت میشود تا پس
از خنک شدن دوباره به کندانسور برگردد.
لوله خروج مایع
مبرد از کندانسور
شیر سرویس کندانسور: برای بستن لوله
خروج مبرد از کندانسور در مواقع سرویس و تعمیرات و توقف طولانی دستگاه مورد
استفاده قرار میگیرد.
شیر تغذیه ماده مبرد: برای شارژ
سیستم استفاده میشود.
فیلتر درایر یا صافی رطوبت گیر:
وجود مواد جامد و رطوبت در دستگاه تبرید موجب بروز اشکالاتی میگردد که
برای جلوگیری آن از وسیلهای به نام فیلتر برای گرفتن مواد جامد و درایر
برای گرفتن رطوبت موجود در سیستم استفاده میشود.
شیر
برقی: که در صورت وصل بودن جریان الکتریکی مسیر عبور مایع مبرد را باز نگه
میدارد این شیر برقی از ترموستات فرمان میگیرد.
شیشه
رویت یا سایت گلاس: میزان تغذیه ماده مبرد در سیستم و همچنین وجود رطوبت
بیش از حد را در سیستم مشخص مینماید.
اواپراتور: ماده
مبرد پس از عبور از شیر انبساط وارد اواپراتور چیلر میشود ودر داخل
لولههای مسی تبخیر شده و به صورت بخار از اواپراتور خارج میشود. تبخیر در
اواپراتور باعث سرد شدن آب جریانی در پوسته میگردد. آب سرد شده از محل
بطرف هواساز و فن کویلها جریان مییابد و در برگشت از هواساز یا فن
کویلها از محل وارد اوپراتور چیلر میشود.
شیر انبساط
ترموستاتیک: که از دمای گاز خروجی از اواپراتور تأثیر گرفته مقدار ماده
مبرد ورودی به اواپراتور را تنظیم مینماید.
لوله مکش:
که گاز خروجی از اواپراتور از طریق لوله وارد قسمت مکش کمپرسور
میگردد.
تابلو وسایل اندازهگیری و کنترل فشار: که
مانومترهای فشار زیاد و فشارکم کنترل فشار کم و زیاد و منترل فشار روغن روی
آن نصب
شدهاند.
اصول کار چیلر
تراکمی
چیلر
تراکمی راهبری بسیار سادهتری دارند. به علت اینکه سیستم فشرده
سازی گاز، الکتریکی است، لذا کنترل بیشتری میتوان روی فرایند داشت و
میتوان در حالت پاره بار با تمهیداتی، راندمان را افزایش داد. در حالی که
در چیلر
جذبی در حالت نیمه بار، راندمان افت میکند. راه اندازی چیلر
جذبی زمان و هزینه بیشتری دارد. تنظیم مشعل به کمک
آنالیزورگاز، بسیار وقت گیر و نیازمند فرد متخصص است و عدم تنظیم صحیح
مشعل، باعث تولید گازهای نسوخته، کاهش راندمان احتراق، ایجاد آلودگی و مصرف
سوخت بیشتر می شود. جهت تامین انرژی حرارتی چیلر های گازسوز، نیازمند
گازکشی در سطح شهر و ساختمان هستیم که خطرات این مسئله در هنگام وقوع حوادث
طبیعی با توجه به قرارگیری کشور روی گسل های فعال، غیر قابل تصور است. به
دلیل اینکه چیلر جذبی به کمک حرارت، تولید برودت میکنند، لذا حجم بسیار
بالایی از حرارت در داخل ماشین موجود است که برای ادامه کارکرد دستگاه باید
به طریقی از دستگاه خارج شود. به علت حجم بسیار بالای این حرارت، ناگزیر
به استفاده از سیستم آب خنک هستیم. برای تامین این آب، از برج های خنک کن
که بر مبنای سرمایش تبخیری کار میکنند استفاده می
کنیم.
اصول کار چیلر
تراکمی بدین شکل میباشد که سیال مبرد وارد لولهها یا به
اصطلاح تبخیر کننده که در داخل اتاق یا محلی که میخواهیم سرد کنیم میشود
گرما از هوای اتاق به سیال مبرد داده میشود و سیال در نتیجه گرفتن گرما
تبخیر میشود و در عوض درجه حرارت اتاق پایین میآید و دارای شرایط زیر
باشد:
دمای آب رفت برج خنک کن بایستی ?? درجه سانتیگراد
باشد.
دمای آب برگشت برج خنک کن بایستی ? درجه سانتیگراد با رفت
اختلاف داشته باشد.
فشار گاز فریون در مکش چیلر
تراکمی بایستی 45 تا 75 پیاسآی ورانش 200 تا 260 پیاسآی باشد با
کندانسور آبی.
هنگامی که میخواهیم گاز تزریق کنیم بایستی شیر
سرویس آن را ببندیم.
در حالت کارکرد چیلر تمامی شیرهای آن بایستی
باز باشد. مکش – رانش – مایع.
برای روشن کردن چیلر ابتدا فن برج
سپس پمپ فن کوئل و بعد از آن پمپ برج را روشن میکنیم.
برای وکیوم
کردن چیلر باید چیلر خاموش باشد.
برای روغن زدن هم باید دستگاه
خاموش باشد.
فشار روغن حداقل PSi 20 بیشتر از درجه فشار مکش
باشد.
سطح شیشه نشان دهنده مایع مبرد باید صاف و بدون حالت کف
زدگی باشد.
روغن داخل کمپرسور حدود 1/2 سطح شیشه روغن نما باشد و
اگر از 1/4 سطح شیشه کمتر باشد روغن لازم را تأمین کنید.
مقدار
اسید برای هر ظرفیت چیلر معادل 1/5 کیلوگرم پیشنهاد میشود.
از
گیج قرمز برای فشار زیاد و تست ازت استفاده میشود.
از گیج آبی
(یا سبز) برای فشار کم و وکیوم کردن دستگاه چیلر استفاده
میشود.
در کنار دریا فشار وکیوم باید 1.29 اینچ جیوه باشد و در
تهران 27 اینچ
جیوه.
از چیلرها برای تامین برودت مورد نیاز در پروژههای
بزرگ به عنوان یک گزینه ارزشمند و اقتصادی به راحتی نمیتوان چشم پوشید.
چیلر
تراکمی با استفاده از انرژی الکتریکی و چیلر
جذبی با استفاده از انرژی حرارتی، تولید سرما میکنند، لذا بسته
به شرایط آب و هوایی، منطقه جغرافیایی، هزینه انرژی مصرفی، هزینه تامین آب
و … تنها استفاده از برخی از انواع چیلرها وجود خواهد داشت. کاربرد اصلی
چیلر
جذبی عموماً جهت بازیابی حرارت مازاد و پرت نیروگاهها،
کورههای القایی و …، جهت پروژههای CCHP (تولید سرمایش،گرمایش و برق
توامان) و یا استفاده از انرژهای تجدید پذیر مانند انرژی زمین گرمایی و
خورشید می باشد و کمتر جهت راه اندازی این چیلرها از انرژی حاصل از
سوزاندن مستقیم گاز طبیعی استفاده میگردد. با توجه به قیمت پایینتر گاز
نسبت به برق و عدم شناخت صحیح مهندسین از کاربرد اصلی چیلر جذبی، استفاده
از چیلرهای گازسوز کشور توسعه یافته است که این موضوع علاوه بر آلوده سازی
هوای شهرها، سبب هدرروی و استفاده نامناسب از این انرژی ارزشمند شده
است.
چیلرها: مزایا،
معایب و پارامترهای موثر در
انتخاب
چیلر
تراکمی راهبری بسیار سادهتری دارند. به علت اینکه سیستم فشرده
سازی گاز، الکتریکی است، لذا کنترل بیشتری میتوان روی فرایند داشت و
میتوان در حالت پاره بار با تمهیداتی، راندمان را افزایش داد. در حالی که
در چیلر
جذبی در حالت نیمه بار، راندمان افت میکند. راه اندازی چیلر
جذبی زمان و هزینه بیشتری دارد. تنظیم مشعل به کمک
آنالیزورگاز، بسیار وقت گیر و نیازمند فرد متخصص است و عدم تنظیم صحیح
مشعل، باعث تولید گازهای نسوخته، کاهش راندمان احتراق، ایجاد آلودگی و مصرف
سوخت بیشتر میشود. جهت تامین انرژی حرارتی چیلرهای گازسوز، نیازمند
گازکشی در سطح شهر و ساختمان هستیم که خطرات این مسئله در هنگام وقوع حوادث
طبیعی با توجه به قرارگیری کشور روی گسل های فعال، غیر قابل تصور است. به
دلیل اینکه چیلر
جذبی به کمک حرارت، تولید برودت می کنند، لذا حجم بسیار بالایی
از حرارت در داخل ماشین موجود است که برای ادامه کارکرد دستگاه باید به
طریقی از دستگاه خارج شود. به علت حجم بسیار بالای این حرارت، ناگزیر به
استفاده از سیستم آب خنک هستیم. برای تامین این آب، از برجهای خنک کن که
بر مبنای سرمایش تبخیری کار میکنند استفاده می
کنیم.
یادآوری
در
چیلر
جذبی برخلاف چیلر
تراکمی از جذب کننده (Absorber) و مولد حرارتی (ژنراتور) بجای
کمپرسور استفاده میگردد. عمومیترین خنککننده در چیلر
جذبی سیستم برمید لیتیم (لیتیوم برماید) است. در این سیستم، در
قسمت جذب کننده، بخار آب توسط لیتیوم برماید غلیظ جذب شده و در قسمت مولد
حرارتی، آب بر اثر حرارت تبدیل به بخار میشود. بخار آب در کندانسور که
دارای فشار 1/0 اتمسفر است به حالت مایع در میآید و سپس در خنککننده که
تحت فشار 01/0 اتمسفر دوباره به بخار تبدیل میگردد و آب برای اینکه تبخیر
گردد گرمای نهان خود رااز محیط خنککننده میگیرد و باعث ایجاد برودت
میگردد سپس بخار آب ایجاد شده در خنککننده به جذب کننده منتقل میگردد و
دوباره این چرخه تکرار
میشود.
انواع چیلر
جذبی
چیلر سانتریفیوژ
و نگهداری
آن
نگهداری از چیلرها وظیفه معمولی یک مهندس اجرایی یا
تکنسین تاسیسات است. اما یک اپراتور ناوارد حداقل زیانی که وارد میسازد،
کاهش عمر مفید چیلر، یا خراب و بلا استفاده کردن زود هنگام آن است. برای در
یافتن اشکالاتی که در اثر ندانم کاری اپراتورها در یک سیستم چیلر ایجاد
میشود، ران آدامز سر مهندس کمپانی معروف Trane، اصول راهبردی و نگهداری
چیلرها را با تشریح 10 اشتباه آموزش میدهد. اشتباهاتی که باید از آنها
احتراز نمود:
مشخصات ناصحیح، مهندس راهبر سیستم را در مورد چگونگی
کارکرد چیلر به اشتباه میاندازد. پس به هنگام قرائت و ثبت این مشخصات باید
کاملاً دقت کرد…
منبع: شرکت تهویه مهاجر